ELEMEN-ELEMEN PEMBELAJARAN BESTARI 8 MINGGU

Posted: July 17, 2009 in sekolah bestari

Elemen-elemen pembelajaran bestari yang diintegrasikan dalam pengajaran dan pembelajaran ialah  ciri-ciri pelajar, pendekatan pembelajaran, strategi pengajaran dan pembelajaran dan kemahiran generik . Elemen nilai-nilai murni juga diintegrasikan selaras dengan cadangan “The Malaysian Smart School – A Conceptual Blueprint (1997)” dan menepati matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK).

Mulai Jun 2004 beberapa perubahan telah dilakukan dalam kurikulum latihan guru bestari di mana jangkamasa kursus dari 12 minggu dipendekkan menjadi 8 minggu. Dengan itu juga elemen-elemen bestari dalam pengajaran dan pembelajaran telah berubah seperti di bawah:

1.     CIRI-CIRI PELAJAR (CP)

·      Gaya Pembelajaran

§         Persekitaran (Environment)

§         Emosi (Emotional)

§         Sosiologi (Sociological)

§         Fizikal (Physical)

§         Psikologi (Physicology)

·      Kecerdasan Pelbagai (MI)

§         Linguistik (Verbal/Linguistics)

§         Muzik (Musical/Rhythmic)

§         Kinestetik (Bodily-kinesthetic)

§         Interpersonal

§         Intrapersonal

§         Ruang (Visual-Spatial)

§         Logik (Logical/Mathematical)

§         Kerohanian (Spiritual)

§         Naturalistik (Naturalitic)

·      Kompetensi Kecerdasan Emosi (KKE)

·         Kompetensi Kendiri

·         kesedaran kendiri (self-awareness)

·         kesedaran emosi kendiri (emotional self-awareness)

·         kesedaran ketepatan kendiri (accurete self-awareness)

·         keyakinan kendiri (self-confidence)

·         pengurusan kendiri (self-management)

·      kawalan emosi kendiri (emotional self-control)

·      ketelusan (transparency)

·     kebolehsuaian (adaptability)

·     kebolehpercayaan (trustworthiness)

·     ketekunan (concientiousness)

·     keinovatifan (innovation)

·         motivasi kendiri (self-motivation)

·     berorientasikan pencapaian (achievement orientated)

·     inisiatif (initiative)

·     berpandangan optimis (optimism)

·     beriltizam (commitment)

·         Kompetensi Sosial

·         Kesedaran sosial (social awareness)

·     membangun individu lain (developing others)

·     empati

·     kesedaran organisasi (organization awareness)

·     berorientasikan perkhidmatan (service orientation)

·     melayani kepelbagaian (managing diversity)

·         Kemahiran sosial (social skill)

·     Kepimpinan berinspirasi (inspirational leadership)

·     komunikasi

·     pengaruh (influence)

·     membangunkan individu lain

·     pemangkin perubahan (change catalyst)

·     pengurusan konflik

·     membina perhubungan (building bonds)

·     keupayaan berpasukan (team capabilities)

·     kolaborasi dan koperatif

2.     PENDEKATAN PEMBELAJARAN (PP)

·      Pembelajaran Berpusatkan Pelajar (PBP)

·      Pembelajaran Bersifat Individu (PBI)

·         Pembelajaran Masteri (PM)

·         Pembelajaran Kadar Kendiri (PKK)

·         Pembelajaran Akses Kendiri (PAK)

·         Pembelajaran Terarah Kendiri (PTK)

·      Pembelajaran Berfikrah (PBF)

·      Pembelajaran Berbantukan Teknologi (PBT)

·      Pembelajaran Berasaskan Otak (PBO)

·      Pembelajaran Berasaskan Projek (PBPr)

3.     STRATEGI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN (SPP)

·      Direktif

·      Pemerhatian

·      Mediatif

·      Generatif

·      Koperatif dan Kolaboratif

·      Konteks Luar

·      Metakognitif

·      Kontekstual

·      Kajian Masa Depan

4.     KEMAHIRAN GENERIK (KG)

A.   KEMAHIRAN BELAJAR (KB)

·         Pemerolehan Maklumat daripada pelbagai sumber

·         Kemahiran Carian

·         Kemahiran Komunikasi

·         Kemahiran Membaca

·         Kemahiran Mencatat Nota

·         Kemahiran Penyelidikan

·         Kemahiran Memerhati

·         Kemahiran Teknikal

·         Memproses Maklumat

·         Menganalisis Maklumat

·         Mentafsir Maklumat

·         Menilai Maklumat

·         Mensintesis Maklumat

·         Menyampaikan Maklumat

·         Kemahiran Menulis

·         Kemahiran Persembahan

·         Kemahiran Teknikal

B.    KEMAHIRAN BERFIKIR (KBF)

·         Jenis-Jenis Kemahiran Berfikir

·         Pemikiran Kritis

·         Pemikiran Kreatif

·         Membuat keputusan dan menyelesaikan masalah

·         Alat-Alat Berfikir

·         Pengurusan Grafik

·         Soalan dan Penyoalan

·         Alat-alat CoRT 1

·         Peta Minda

·         Metakognisi

C.    KEMAHIRAN MENILAI & MENTAKSIR (KMM)

·         Penilaian Melalui Kontrak Pembelajaran

·         Penilaian Portfolio

·         Penilaian Kendiri

·         Penilaian Melalui Pemerhatian

·         Penilaian Projek

·         Ujian

·         Pentaksiran Modular

·         Penilaian Perisian Kursus

D.  KEMAHIRAN PEMUDAHCARAAN (KF)

·         Penyoalan (Questioning)

·         Percontohan (Modeling)

·         Memberi Maklum Balas (Feedback)

·         Pengarahan (Instructing)

·         Penstrukturan Kognitif (Cognitive Structuring)

·         Memberi Perhatian (Attending)

·         Renungan (Reflecting)

·         Memberi Fokus (Focusing)

·         Penentuan Tema (Thematising)

·         Mencabar (Challenging)

·         Pendedahan (Disclosing)

·         Penentuan Matlamat (Goal Setting)

·         Menjejak (Trialing)

E.  KEMAHIRAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (KTMK)

·         Jenis Pembelajaran

·         P&P berbantukan komputer

·         P&P berintegrasikan komputer

·         Mod Pembelajaran:

–        Tutorial

–        Penerokaan

–        Aplikasi

–        Komunikasi

//

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s